Leren van  jeugdzorgverhalen, de rode draad

 

Wat wetenschappers ons over wat jeugdzorgverhalen leren

We hebben de vijftien korte podcasts voorgelegd aan drie wetenschappers, die gespecialiseerd zijn in onderzoek naar de werkzame factoren in de jeugdzorg. Wij vroegen hen om de rode draad door de vijftien kortere podcasts te trekken. Die drie waren;

1)  prof. Annemiek Harder, universiteit Rotterdam

2)  prof. Peer van der Helm, universiteit Amsterdam

3)  jeugdzorgonderzoeker Bernadette Janssen, universiteit Tilburg

Hun conclusie: het helpen van kinderen in de knel draait altijd om de persoonlijke inzet voor deze kinderen, een jeugdzorgwerker, een leerkracht of iemand, waar het kind zich gehoord, gezien en geaccepteerd voelt. In een zakelijker geworden samenleving met veel overplaatsingen schiet dat er tegenwoordig wel eens bij in. Dat is de essentie van jeugdzorg. 

Daarom verdienen jeugdzorgwerkers de continuïteit die de kinderen ook nodig hebben.  Want op hen moeten we heel zuinig zijn. Samen met de ouders maken zij het verschil als een kind in problemen is gekomen.